Meie kandvamad
ideed
EESKAVA
Tallinn, 1930
Eestimaa Trükikoja Aktsia Selts
Kultuur-sotsiaalne ühing ..Radikaal"
Eessõna.
Kultuur-sotsiaalne Ühing „Radikaal“ on asu
nud radikaal-demokraatliku ilmavaate levitami
sele. Kuna viimaste aastate jooksul on meie
kultuurilises kui ka majandus-sotsiaalses elus
suurt tagasikiskuvat meeleolu märgata — mil
leks on ühinenud politiliste parem- ja keskera
kondade mõtete kandjad ja võimu teostajad —
siis on meie arvates viimane aeg päästa radi
kaalne kultuurpolitiline mõtlemisviis teda ähvar
davast kadumisest. Siia mõtteilma kuuluvad
kodanikud ei ole palju aastaid omale enam leid
nud kohta, kuhu liituda, jäädes erapooletuks või
ühinedes olude sunnil mõne olemasoleva äär
mise erakonnaga. Kahe äärmuse tugevnemine
paremalt ja pahemalt poolt ei ole aga riikliselt
mitte soovitavH *
t
Kuna Eesti Vabariigi alguses radikaalne
ollus kaldus tööerakonna ja sotsialistide rida
desse, leides siin oma kultuurilise ja sotsiaal
sete paleuste väljendamist — siis ei olnud ka
tarvidust mõne teise organisatsiooni järele. Et
aga tööerakond juba hulk aastaid on ikka enam
ja enam kaldunud paremale poole oma nõud
miste, tegeliku selgrootu olupolitika ja taktika
tõttu, siis on ta laiades rahvahulkades poole
hoiu ja — mis veel halvem, — usu ja lugu
pidamise enda vastu kaotanud. Teiselt
poolt pole suutnud ka rahuldada sotsialistlik
erakond ja mõtteilm laialisi rahvahulke.
3
Kuritarvituste ja korruptsiooni olemasolu,
mis alati suurkodanlust paljastanud tema välja
kurnamise püüetes, peab leidma radikaalselt
mõtlevais, pahempoolsetes kodanikkudes au
sate ja julgete kodanikkude rühma, kes
võitlevad väärnähtustega.
Meie kandvamad ideed ühelt poolt ja, tei
seks, eeskava, mis on nähtud esialgse ka
vandina, võivad aluseks olla esialgu laie
maks organiseerimistööks — näidates, mida
meie soovime. Kui oleme omavahel kokku lep
pinud ja jõudu kogunud, võime asuda raske
mate ja reaalsete ülesannete juure.
Algatajad.
4
Meie kandvamad ideed.
Põhikirja 1. punkti kohaselt on meie sihiks
edendada radikaal-demokraatlikku ilmavaadet.
Praeguse ühiskonna arendamise aluseks ei saa
olla liberaalsuse põhimõtted, mis lubavad asja
del areneda omapead („laissez faire, laisser
passer”), vaid riik peab segama end samm-sammult ikka enam üksikute inimeste ja rühmituste
tegevuse vahele, korraldades vahekordi mitte
üksi enam, : niivõrd admin,istra tiiv-politiliselt,
kui ka üksikasjaliselt majanduslikkude hu
vide alal.
. Palgavõitlus, elukallidus ja turuhinnad,
kõikide ühiskonna rühmituste heaolek, hari
dus, kool j. n. e. peavad lahendatama mitte
ainult riigi vahelesegamisel või abil, vaid ka
riiklikul algatusel. See on seda enam tarvilik,
et praegusel ajal majandusliste organisatsioo
nide võim end samm-sammult ikka tugevamini
politilises elus maksma paneb, ühistunne, solidarism kui looduse loomulik seadus olgu juhti
vaks põhimõtteks. Radikaalsed sotsiaal-seadused, majandus-demokraatia, nõrgema kaitse,
isikuvabadus, vaesemate rahvakihtide majan
dusliku, kultuurilise ja õigusliku seisukorra kiire
parandamine j. n. e. on alad, kus igal kodanikul
õigus on nõuda, et riik korraldavalt vahele
astuks sotsiaalse õigluse maksmapane
miseks ja algataks uusi korraldusi. Riik oma
5
korda on kohustatud seda tegema. Sel
lega asume m a j a n d u s p o 1 i t i 1 i s e 11
riikliku sotsialismi ja s oli dar ismi
alusel. Kuid individuaalne areng ja algatus
eriti ühiskondiistes huvides peab samuti leidma
sihikindlat tunnustamist.
Tunnistades arengu vormidena praeguse
seltskonna korra aluseid, nagu eraomandus,
perekond, isikuvabadus j. n. e., loeme aga siiski
tarviliseks ettevÕtta järk-järgult ja julgelt; muu
datusi ja täiendusi Eesti maksvas demokraatli
kus korras. Selle juures on esimeseks ja peami
seks sihiks hävitada igasugused kuritarvitused
(korruptsioon) ja kurnamine, mis praegu käi
mas ja ikka rohkem hoogu võtab majanduslik
kude ringkondade, väljamaa kapitali ja majan
duslikult tugevamate suurpõllumeeste poolt,
millele parempoolsed valitsused kui ka Eesti
omad vanemad tegelased seni truult kaasa on
aidanud. Sarnast seisukorda põhjalikult muut
vad uuendused tulevad viia läbi kohe, mitte
aga revolutsiooniga, mis kutsub välja
terrori ja diktatuuri, vaid evolutsioonilisel teel.
Sellega asume tegelikkudes võitlusviisides
eestkätt evolutsiooni ja demokraat i a alusel.
Pooldades põhimõtteliselt eraomandust, sar
nases mastaabis, mis ekspluateerimist ei või
malda, on meie eriline ülesanne tõsta v ä i k s e t e eraomani k k u d e a r vu, selleks
ülesharides uudismaid ja kaotades viimase või
maluseni suurtalud ning süurmaapidamised,
milleks tuleb maksma panna riigi ostu-eesõigus,
söötismaade ja laokilolevate talude harimisele
võtmine, lasteta isikute pärandusõiguse muut
mine j. n. e.
Tööstuses tuleb majandus-demokraat i a kaudu kaotada palgatöö väljakurnamise
6
kujul või otstarbel, nagu kadus kord orja
pidamine ja pärisorjus. Selleks tuleb töö
listele (võimaldada osavõtt tööstuse juhtimi
sest, osasaamine kasudest ja ettevõtte osani
kuks saamine. Ühtlasi tuleb edendada töölisteprodutseerijate ühisettevõtteid (töökodasid).
Samuti tuleb käsitöö ja väiketööstuse aladel
pöörata suuremat tähelpanu nende toetamisele
ja arendamisele. Et hoida ära laiaulatuslikku
väljakurnamist mõnede üksikute poolt, tulevad
võtta need ettevõtted, mis eriti ainete produtsee
rimisel laiemate hulkade teenistuses ja mis oma
iseloomu poolest selleks sündsad, riigi või oma
valitsuste kätte, nagu seda on praegu post, telegraaf-telefon, raudteed, põlevkivitööstus j. n. e.
Sellega pooldame täiel määral võimalikke kõm
mu n a 1 i s e e r i m i s e ja riigis t a m i s e
püüdeid. Majanduselus, eriti aga tööstuses,
tuleb üldsuse huvides maksma panna võimali
kult pea ratsionaliseerimine.
Asudes ühistunde — solidarismi — alusel, ei
saa meie pooldada klassivõitluse põhi
mõtet täiel määral, vähemalt mitte selle
üldistamist seltskondliku korra, ajaloo ^edene
mise, kooli pedagoogika ja kõikide elunähtuste
korraldamise ja seletamise ainukese alusena.
Ainult tööstuse töölisklass kuuluks enam-vähem
kindla klassi mõiste alla, keda ettevõtjadkurnaj a d tõesti võivad välja kurnata.
Kuhu klassi täpselt kuuluvad aga vabaharitlased, ametnikud, käsitöölised, talunikud, õpe
tajad, ajakirjanikud jne. jne., keda kokku on
vähemalt 2/3 Eesti rahvast?
Mitte vihavaenu Õhutamine üksikute rahva
rühmituste vahel, millised on kujunenud ühis
konnas aegade jooksul töö-jaotuse tõttu, ei ole
meie siht, vaid ühistunde, solidarismi
kasvatamine rahva kui ühispere liikmete ja
7
rühmade vahel. Praegu väga, laialdaselt ettetulev suurte rahvakihtide, eriti töölisklassi ja
teenijate väljakurnamine mõnede tuhandete või
isegi sadade isikute poolt peab kaotatama radi
kaalsete reformide teel sotsiaalse õig
luse ja väikeeraomanduse kaudu,
võimalikult riiklikul algatusel.
Selle juures olgu alati püüdmiseks, et kõrge
andelise väärtusega kodanikud eriti silmas pee
taks, kuulugu nad kuhu klassi tahes.
Väikerahva liikmetena pooldame meie rah
vuslikku omapära ja rahvuskul
tuuri edendamist, lugedes rahvuse
aluseks igale kultuurile. See rahvuslus ei pea
aga muutuma šovinismiks, vaid rahvaste koos
töö Rahvasteliidus — Pan-Euroopas ja
igal muul kujul olgu meie ülimaks sihiks. Sa
muti püüame sõjavägede kaotamist Rahvaste
liidu abil.
Meie lõppsiht.
Meie sihiks on tulevikus maksma panna
riigikorda ja rahvaste ühiselu,
kus üksiku isiku või rühmade väljakurna
mine teiste poolt oleks kaotatud.
Iga t ö ö j õ u 1 i n e inimene peab elatama
end ainult oma töövaevas t.
Meie oleme julgete, radikaalsete
ja alaliste uuenduste pooldajad eksploateerimis vaba ühiskonna poole, kus valit
seks tõsine demokraatia.
Taktika.
Asudes radikaal-demokraatlikul alusel, nõu
des julgeid ja kaugele ulatavaid uuendusi,
kuulume meie politiliselt ilmavaatelt pahem
poolsesse tiiba. Tegelikus politikas eeskätt
tuleb kaasa tunda neile, kes meile pahemalt
poolt lähedal seisavad, ja tuleb ühiselt algatada
ja toetada endi eesmärkidele vastavaid seadusi.
Eestis kuni viimase ajani kestnud parem
poolsuse kõva surve, mis tegelikult kaitstud
ja teostatud parempoolsete valitsuste kaudu
(mõni üksik kord välja arvatud), nõuab sotsi
aalse elu korraldamisel kõigi radikaalide poolt
kindlat tahet kuuluda suurkodanluse vastas
rinda.
Kuna radikaalsel ilmavaatel puuduvad senini
väljakujunenud kihid, tuleb meil tegelikus töös
pidada kinni äärmise järjekindlusega program
mist. „P r o g r a m m kõige peal t,” olgu
meie juhtlauseks! Ainult sel teel osutame
endist ilmavaatelist koondist ja kasvatame usku
poolehoidvates massides meie nõudmiste reaal
susse. Selgrootu tuulelipu olup o li
ti k a (või n. n. „riiklik” parempoolne politika)
ei kujuta endast ülimat politilist
tarkust, vaid ainult jõuetut järelandmist
parempoolsusele! Kõige hiilgavamalt on tõen
danud prantsuse radikaal-sotsialistide (mis
alusel meiegi seisame) hiilgav minevik ja
praegune tugevus, milliseid tagajärgi anna-b
sirgejooneline programmist kinnipidamine ja
vänkumata võitlus ülesseatud sihtide eest. Kuna
Prantsusmaal on radikaalid kõige suurem partei
9
juba mitukümmend aastat, on Soomes, Eestis
ja Saksamaal radikaalsemate parteide poolehoid
järk-järgult vähenenud kuni hääbumiseni (Sak
samaal) ja seda just painduva ja liig parem
poolse politika tõttu. Järjekindlus programmis
on radikaalsuse suurim voorus ja edu pant!
Eesti praeguse politilise elu seisukohast tu
leb püüda kõigi pahempoolsete riiklikkude olluste
ühinemist, sest vastasel korral jääb pahempool
sus, olles killustatud, kauemaks ajaks ilma te
geliku mõjuta. Seepärast olgu meie siht püüda
koostööd eesti riikliste pahempoolsete vooludega,
katsudes luua pahempoolset blokki ning
koaleerudes tarbekorral nendega ühiste sihtide
taotlemiseks. Ei tohita aga kergel
käel moodustada parempoolsete
või keskerakondade koalitsiooni
pahempoolset tiiba! See võib tulla kõne
alla ainult rahvast või riiki ähvardavatel mo
mentidel (näit. 1. detsember) kuni olukorra la
hendamiseni.
Lahkuminekud teiste politiliste ilmavaadetega.
Lahkuminekud parema poolega:
1) Radikaalsed ja julged reformid; riigis
tamise algatused.
2) Halastamatu võitlus korruptsiooni vastu.
3) Võitlus diktatuuri vastu.
4) Võitlus presidendi instituudi sissesead
mise vastu.
5) Võitlus väljakurnamise vastu.
6) Sihikindel väikeeraomanduse toetamine.
7) Majandus-demökraatia.
10
Lahkuminekud sotsialistidega:
1) Laiem eraomanduse põhimõttelik tunnis
tamine ja väikeeraomanduse tekitamine
(ka vabrikutöölistele).
2) Klassivõitluse äärmuste mitte poolda
mine. Mitte klassivaenu Õhutamine, vaid
töötavate rahvakihtide eluõiguste
kaitsmine.
8) Rahvusliku kultuuri ja rahvusluse tun
nustamine.
4) Võitlus pahempoolse diktatuuri vastu.
Lahkuminekud
tööerakonnaga:
Tööerakond oma asutamise ja esimestel
Vabariigi aastail oli täiesti radikaalse programmi
ja taktikaga erakond, kuid viimased 7—8 aas
tat on ta püsivalt ajanud parempoolset
selgrootut olupolitikat, mis rahva
masse igal järgneval valimisel temast eemale
tõuganud. Äärmine sirge joone puudus
ja järel andmine paremale poolele
tegelikus politikas on talle annud tuulelipu tak
tika ja parempoolse ilme. Lahkuminekud seisa
vad sellega peale muu tegelikus tööerakonna
parempoolses politikas ja parem
poolses taktikas.
11
Kavand.
Meie eeskava.
I. Riigikorraldus.
1) üldiselt : Põhiseaduse kui raamsea
duse kaitsmine ja põhiseaduse täitmise nõud
mine.
2) Seadusandlik võim: Riigikogu
liikmete arv jäägu endiseks. Riigikogu kui
rahva tahte avaldaja kaitsmine. Riigikogu töö
ratsionaliseerimine kodukorra muutmise kaudu.
Riigikogu liikmete majanduslikkude suhete
avaldamine avalikkusele. Maksva valimisviisi
täiendamine nii, et saaks kergemini isikuvalimisele kaasa aidata.
8) Täidesaatev võim: Valitsus
aparaat: Valitsuse stabiliseerimine prae
guse põhiseaduse piirides. Valitsuse aparaadi
ratsionaliseerimine majandusliku kokkuhoiu
sihiga. Pidulikkude vastuvÕtmiste arvu vähen
damine ja lihtsustamine. Halastamata võitlus
korruptsiooni vastu. Ametnikkude arusaamatu
rikkus, suured sissetulekud, ulejõu elamine j.n.e.
tulevad selgitada.
Välisp oli tika: Välispolitiliste suhete
kindlustamine. Koostöö Rahvasteliiduga. Võit
lus suurkapitali mõjuvõimuga Rahvasteliidus.
Pan-Euroopa toetamine. Sõprus- ja toetus
lepingute sõlmimisel või revideerimisel tuleb
ettevaatust ja tagasihoidlikkust ülesnäidata
nende riikidega, kus võimul fašistlik vool või
diktatuur. Välisesinduste reorganiseerimine
otstarbekohasuse ja odavuse mõttes.
Riigikaitse: Riigikaitse summade vä
hendamine miinimumini. Järk-järguline kaitse
väe teenistusaja lühendamine ja alalise sõjaväe
kaotamine Rahvasteliidu kaasabil. Kaitseliit
olgu ilma ülearuste riikliste kuludeta, võimali
kult kõigist seltskonna kihtidest koosnev era
pooletu ja seltskondlik organisatsioon. Kaitse
seisukorra seaduse otstarbekohasuse arutusele
võtmine.
Omavalitsus: Vald omavalitsuse üksu
sena eimesele kohale. Maavalitsused tulevad
vähendada ja lihtsustada viimse võimaluseni.
4) Kohus ja politsei võim: Kohtu
asjaajamise kiirustamine ja lihtsustamine. Ko
hus rohkem kättesaadavaks. Isiku vabadust ei
või piirata ilma kohtuotsuseta üle 48 tunni.
Riigikohus jäägu Tartu. Isiku süüdimõistmine
momentidel, mis põhj enevad ainult politsei
agentuurandmeil, ei ole lubatav. Ühtegi säärast
tõendust kohtus mitte lubada, mille päritolu
jääb kohtule saladuseks. Üld- ja politilised
kuriteod tulevad viia sõjaväekohtu alt kodanlise kohtu alla. Sõjakohtu alla jääksid vaid
ainult distsiplinaar ja ametalalised kuriteod.
IL Majandusprobleemid.
1) Põllumajandus.
Väikemaapidamise kaitse (keskmiselt 10 ha. põllumaad).
Karjapidamise igakülgne kaitse. Suurtalude
arvu vähendamine. Söötismaade viibimata ha
rimisele võtmine. Maasoovijate registreerimine.
Põllumajanduskoolide ja vastavate täiendus
koolide võrk algkooli lõpetajaile. Põllumajan
duslikkude laenude muutmine pikaajalisteks.
JuurelÕiked liig väikestele väikemaapidamistele.
13
Riiklik ostu eesõigus talude müümisel maksma
panna. Kokkuhoidlik ja metsa juuresoetav
metsapolitika. Riiklik otsekohene abi väikemaa
pidajaile ja popsidele. Maade kokkuostu ja spe
kuleerimist takistada. Maa nende kätte, kes ise
harivad — ainult teatavad õigluse seisukohast
nähtud erandid väljaarvatud.
2) Tööstus, Eesti tööstuse juhtimine
Eesti loomulikkude eeltingimuste piiridesse.
Väiketööstuse arendamine. Produtseerimise abi
nõude moderniseerimine ja produktiivsuse tõst
mine (ratsionaliseerimine). Põllumaj anduslikkude
ja teiste kodumaa saaduste ümbertöötamine omal
maal ja valmisprodukti eksporteerimine tooresprodukti asemel. Tööstuse monopoli alal tuleb
tunnistada ainult riiklikku monopoli. Riiklikuks
monopoliks eestkätt tööstused, mis selleks oma
iseloomult sobivad, eriti aga ettevõtted, mis pro
dutseerivad toredus- ja maitseaineid (tubakatööstus, õlletööstus). Ettevõtted, mis laiema
kodanikkude ringkonna teenistuses, ei tohi olla
üksikute eraettevõtjate — ei oma ega välismaa
laste ekspluateerida ja peavad olema samuti
riigi või omavalitsuste käes, nagu seda on raud
teed, post, telegraaf, telefon, põlevkivitööstus,
trammiliinid jne., näiteks Narva kose ja teiste
vee j õudude kasutamine, kõik regulaarsed ühendusevahendid nagu omnibusliinid, jne. Ajast
mahajäänud ja kurnavad ettevõtted tulevad pi
dada tugeva järelvalve all ja võimalikult likvi
deerida. Truste ja muid selliseid kapitalistlikke
koondisi tuleb eitada.
3) Kaubandus: Väliskaubanduse eden
damine ja kõikide võimalustega kaasaaitamine
välisturgude leidmisele. Algatus ja kaasabi kau
bandusliku
informatsiooni
korraldamiseks.
Energiline valveolek soodsate kaubalepingute
sõlmimiseks, seal hulgas ka Nõukogude Venega.
14
Teatud aladel — -liiäkasu ja sahkerdamise
ärahoidmiseks — riikliku kaubandus-monopoli
sisseseadmine.
4) Laevandus.
Laevandusele
tuleb
panna suurt rõhku kui kaubandust edendavale
tegurile, kuid laevanduse krediteerimisel tuleb
pidada silmas meie laevastiku reaalse arenemise
võimalusi ja püsivat tululikust. Võimalikul kor
ral riikliku sisevete ja rannasõidu laevaliinide
sisseseadmine. Sadamad jäägu riigi kätte.
5) Kalandus. Kalanduse arendamine ja
kalasaadustele välisturu soetamine. Rannarahva
ühistegevuse edendamine kalasaagi tulusamaks
paigutamiseks, konserveerimiseks ja turule
saatmiseks. Riigi ja omavalitsuste abi kalaturu
korraldamiseks.
6) Käsitöö. Käsitöö ja väiketööstuse
riiklik soodustamine. Otstarbekohased elu- ja
töökohad käsitöölistele. Ühised käsitöökojad.
Ehituslaenud või korterid käsitöölistele. Käsi
tööliste ühistegevuse õhutamine. Käsitöö ise
seisev esituskoda.
7) Ü h i s t e g e v u s. ühistegelise kultuuri
ja oskuse tõstmine. Ühistegevuse laiendamine
ka igasugustele valmistuse ja tööaladele. Töö
ühingute ellukutsumine. Eratööstuses töölise
osasaamine ettevõtte puhaskasust ja tema osa
nikuks muutmine. Tööliste osavõtt tööstuse
juhtimisest, ühistegevuse parteilise killunemise
takistamine riigivõimu abil.
8) Krediidi p o 1 i t i k a. Riigikassa ei
tohi olla pank. Riiklikkude laenuasutuste tege
vuse sfäär tuleb kindlalt piiritleda. Laenusid
tuleb juhtida äärmise kokkuhoiu ja ettevaatu
sega ainult aladele, kus laen tulus riiklikust
seisukohast. Laenud peavad olema täielikult
15
kindlustatud. Iga-aastased võlgade mahakirjutamised riigi rahade arvelt tulevad kaotada ja
kui neid tehakse, siis teha teatavaks erinimekirjade läbi. Avaldamisel tuleb teatavaks teha
ka kõik suuremad majanduslikud tehingud, lae
nude saajad riigi rahadest j. n. e. Pankade koon
damine läbi viia.
9) Maksud, tollid ja aktsiisid.
Maksusüsteemi lihtsustamine. Karmide abi
nõude tarvitusele võtmine kõikide ettevõtete,
asutuste ja isikute tulude kindlaksmääramiseks
ja võitlemine tulumaksust kõrvalepõiklemise
vastu. Kaudsed maksud juhtida ainetele, mida
tarvitavad jõukamad klassid. Tollide korraldu
ses tuleb silmas pidada omamaa tööstuse kait
set, millel tulevikku ja mis elujõuline. Suur
tööstuse tolli kaitset, mille elujõud välisturgudes, tuleb eitada. Vallaliste maks. Lasterikaste
perekondade suurem maksusoodustus.
10) Teede ja liikle mi spolitika.
Maanteede võrgu arendamine ja • eelistamine
raudteedele edaspidises teedepolitikas. Omnibusliinid riigi kätte. Liikumise soodustamine süda
linnade ja aedlinnade vahel.
III. Sotsiaal- ja haridusprobleem i d.
1) Töötavate kihtide sotsiaalkaitse : Sotsiaal-kaitset tuleb laiendada tööstustöölistelt ka kõikidele muudele tööaladele.
44-tunnilise töönädala ülemmäära maksmapanek
töö produktiivsuse tõstmisega käsikäes. Kõi
kide palgaliste kindlustus haiguste, õnnetuste,
vanaduse, invaliidsuse ja töötaoleku vastu. Kõi
gile palgalistele perioodiline puhkus. Põllutöö
16
liste kaitse üldistel alustel vastavalt põllutöö
iseäraldustele. Palga alammäärad ja ülemmää
rad peavad olema kindlaksmääratud vastavate
vahekohtu otsustega, mis omavad seaduse jõu.
Tööstuskohtud töötülide lahendamiseks. Riik
peab olema eeskujuks oma ettevõtetes tervis
hoiu, hariduslikul jne. aladel. Ametiühisusliku
liikumise õhutamine väljaspool parteilist võit
lust tööliste majanduslikkude ja sotsiaalkaitse
probleemide lahendamiseks. Ametiühisuste abi
sotsiaalkaitse seaduste elluviimisel. Ametiühi
suste liikmete soodustamine. Ametiühsiuste or
ganiseerimine ametalaliselt territoriaalsetesse
üksustesse, kui see võimalik. Sotsiaalkaitse sea
duste täitmise järelvalve võrku tuleb suuren
dada ja täiendada, kaasa tõmmates ka ameti
ühisuste esindajaid, et seadused ei jääks ainult
paberile. Tööstusõpilaste kaitse ja õpetamine
tuleb reguleerida seadusandlikul teel eriseadu
sega. Kollektiivlepingute maksmapanek.
2) Kõrte riküsimus. Ehituslaenud 2toaliste korterite ehitamiseks. Ehitusseadus.
Korteriseadus. Aedlinnad.
8) Sotsiaalne hoolitsemine. Hulgalised väärnähtused hoolekandes tulevad kõr
valdada. Hoolekande asutuste juhtijateks asja
tundjad isikud. Tuleb elustada erahoolekannet.
Hoolekannet sõjainvaliidide eest tuleb ühtlus
tada ja süvendada, ühtlustada ja kohandada
mitmekesiseid ja osalt ülejÕukäivaid pen
sione ja pension juhtida neile, kel puuduvad
muud eluülespidamise võimalused või kellel sel
leks erilised teened. Osalt liig dekoratiivne ja
deklaratsioonne hoolek. seadus kohandada tege
likule elule. Igasugune seltsk. paralleeltöö koos
tada. Hoolekande tegelaste ettevalmistus.
Lastekaitse eraldada ja luua suuremate lin
nade ning maavalitsuste juures lastekaitse eri
17
harud. Erilist tähelepanu tuleb pöörda vallas
emale, neid kaitstes liialdatud kallaletungide
eest. Vallaslapse seisukord tuleb kindlustada.
Exeptio plurium kaotada. Norra seadustik val
lasemade kohta maksma panna. Lapsel õigus
pärida, nime valida. Riik peab rohkem äratama
aukartust ema vastu. Lastekaitse alal erilist
tähelepanu pöörata ärahoidvale hoolitsemisele
(mängumurud, klubid, ringid, töökojad, toitlusja õppepunktid, suvekoloniid, lastepeod, võistlu
sed, raamatukogud, lugemistoad, lastekodud
jne.). Rahva loomulikku juurekasvu tuleb eden
dada tervete lasterikaste perekondade ees
õigustamisega teenistuse-, korteri- ja maasaamisel jne. Rahvatervislisi seadusi tuleb järk
järgult katsuda maksma panna. Kõik haridus
ministeeriumi, ^sotsiaalministeeriumi ja kohtuministeeriumi korraldusel töötavad lasteasutised koondada haridusministeeriumi alla. Ala
ealiste kohtupidamine lihtsustada ja muuta kin
niseks. Võimaldada osa võtta kohtukäigust ka
lastekaitsel ja pedagoogidel. Otsuste tegemisel
anda kohtule suur otsuste valiku ja painduvuse
võimalus. Tarvitada ohtralt tingimusi karis
tust ja võimaldada kohtunikul otsuste täitmise
edasilükkamist.
4) Haridusala. Ühtluskooli kaitsmine,
ülikool demokraatlikumaks. Üksikute teadus
alade populariseerimine. Andekaile kodanikkele
tuleb võimaldada haridus keskkoolis ja ülikoo
lis maksuta. Vabakuulajatele suurem ligipääs
loenguile. Üliõpilastelt tuleb nõuda tööaastaid,
hinnates seltskondlikku tööd. Üliõpilaste oma
elu korraldamisele suuremat tähelepanu, pro
fessorite koosseisus mõjuvamaid ja kodumaad
armastavamaid isikuid. Eesti keel ja meel üli
koolis maksma. Keskkoolide korraldamist
tuleb jatkata ja asuda nende süvendamisele uue
18
mate kasvatuslikkude nõuete kohaselt. Kõike
keskkoole ei tule koondada linnadesse. Maakeskkoolidesse eeskätt tuleb määrata kaalukaid ja
väljapaistvaid koolijuhte. Tuleb panna rohkem
rõhku kodumaa omapärasusele, ühistundele, sot
siaalküsimustele, praktilistele oskustele, tõuter
vishoiule, sanitaarteadmistele, hõimutööle ja
rahvastevahelisele ühistööle. Tuleb kasvatada
armastust kodukoha vastu. Õpilaste isetegevu
sele tuleb anda suuremaid võimalusi. Keskkool
peab olema rohkem ettevalmistav kool elule.
Tuleb asutada kõrgem tehnikakool.
õpilaste senist keelupoiiitikat tuleb revidee
rida (teatri, kino, pidude jne. keeld) ja raken
dada neid seda enam positiivsele isetegevusele.
Õpilaste kehalisele kasvatusele enam rõhku
panna.
Algkool peab jääma ühtluskooli esime
seks astmeks, õpilasi tuleb kasvatada lihtsusele,
ligemisearmastusiele, kokkuhoiule, tööarmastu
sele, ümbruskonna sotsiaalpahede vastu võitlu
sele. Vaeste laste varustamine .Õppevahendite
ja varustusega. Õpetajate ettevalmis
tust kohandada meie riiklikule omapärale
(põllumajandus, küla). Koolinõunikkude insti
tuut tuleb reformeerida ja koolilt liigne amet
likkuse ilme kaotada.
Koolima j ad tulevad viimase võimalu
seni kasutada üldsuse huvides, milleks neid tu
leb ehitada nii, et nad kõlbaksid ulualust andma
vabahariduslikule tegevusele ja noorsootööle.
Oskus- ja täienduskoolide võrku tu
leb laiendada, ja igasugu kutsehariduse saamist
kergendada, luues eritüübilised kutse- ja oskuskoolid. Tuleb võimaldada täiskasvanute süste
maatilist edasiharimist kõigis kooli astmeis.
Konservatooriumite juures tuleb aren
dada rahvuslik-populaarmuusikat. Vabaha19
r i d u s t ö ö 1 e tuleb osutada suuremat tähele
panu. Rahvaülikoolide võrku tuleb arendada.
Lõbustusmaks tuleb kohalikkudele hariduslistele organisatsioonidele kultuuriliste esinemiste
jai pidude pealt kaotada. Tuleb toetada vasta
vaid noorsoo omaettevõtteid väljaspool kooli
(klubid, ringid, noorsoo organisatsioonid), kui
need ei tegutse aktiivse politika mõjukonnas.
Linnades tuleb ■juhtida vabaharidustööd ka
kehvema kihi (tööliste) ettevõtetele (teatrid,
kursused, rahvaülikoolid, õhtukoolid jne.).
Kultuurkapitali tuleb reformeerida.
Tema juhtimisest kõrvaldada poliitilised mõjud.
Kapitali suurendamiseks tuleb leida sissetule
kuid ja kapitali juhatuses kohte anda ka hari
dus- ja noorsookoondistele.
IV. Mitmesugused ülesanded.
1) Usk ja kirik. Usk on kodaniku era
asi. Vabade usuühingute vaba enesemäära
mise õigus.
2) Naisküsimu s. Naine vabastada
mehe eestkostmise alt.
|